Zadzwoń, wypełnij
formularz kontaktowy
lub napisz do nas
opony@auto-opona.pl
505 450 918
» Aktualności » Rodzaje opon ciężarowych

Rodzaje opon ciężarowych

Rodzaje opon ciężarowych.

Czytaj o oponach ciężarowych. Poznaj ich podział. Dowiedz się, jakie występują rodzaje opon ciężarowych.

 

Podział opon ciężarowych klasy premium

Najbardziej powszechny podział dotyczy umiejscowienia osi
    Oś prowadząca / sterująca
    Oś napędowa / pędna
    Oś naczepowa

Michelin ma w swojej ofercie opony na oś wleczona lub pchaną. Inni producenci na tego typu osie zalecają opony przeznaczone na osie prowadzące lub naczepowe.

Kolejny typ podziału ma związek z podłożem. Wyróżniamy:
    Opony zimowe
    Opony do transportu długodystansowego
    Opony do transportu regionalnego
    Opony do transportu budowlanego / mieszanego
    Opony miejskie
    Opony off-road

Powyższą segmentację zaburzają opony przeznaczone na oś napędową dla flot transportowych, gdzie udział transportu długodystansowego i regionalnego wynosi ok. 50% każdy. Ogumienie tego typu posiada w swojej ofercie Michelin (od 2007 roku) oraz Continental (od 2010)

Systematyzacja opon zależy od konkretnego producenta. Firmy wyróżniają bądź uszczegóławiają pewne segmenty opon.

Podział ciężarowych opon klasy średniej (medium)

Inaczej sprawa wygląda w odniesieniu do opon należących do niższej klasy cenowej i jakościowej. Opony klasy średniej takie jak Firestone, Semperit czy Uniroyal, mają ograniczoną segmentację.

Dla przykładu: Semperit posiada zunifikowany segment drogowy, odpowiadający jednocześnie segmentowi regionalnemu i długodystansowemu.
Poza tym, Producent oferuje opony na zimę oraz przeznaczone do transportu mieszanego-budowlanego. W ofercie znajduje się również typowy off-road.

Opony ciężarowe klasy budżetowej

Klasa budżetowa charakteryzuje się jeszcze większym ograniczeniem segmentów. Często mamy do czynienia tylko z trzema segmentami (np. Barum) lub dwoma (drogowy i budowlany) w przypadku marek Kormoran czy Sava.

W przypadku klasy budżetowej często oferowane są opony tylko na jedna oś lub na wszystkie osie (uniwersalne).
Opony klasy medium i budżetowej mają ograniczoną paletę rozmiarów.

Pozostałe podziały opon ciężarowych

Przedstawiony podział nie uwzględniał opon dedykowanych do autobusów i autokarów. Jeszcze niedawno, opony te były traktowane co najwyżej jako cześć ciężarowych segmentów.

Obecnie opony do autobusów i autokarów są traktowane coraz częściej jako oddzielna grupa.

Oddzielnie ogumienie autobusowe traktuje firma Bridgestone. Obok wymienionych powyżej sześciu elementów, Producent wprowadził siódmy element – oponę typu Coach do dalekodystansowych autokarów.

Podobnie postąpiła firma Michelin, która w 2009 wprowadziła do swojej systematyki aż dwie grupy dedykowane dla autobusów i autokarów.

W 2006 firma Continental wprowadziła podział składający się z tylko trzech elementów – Goods, People i Construction. 1/3 dotyczyła opon przeznaczonych do transportu ludzi.

Dobór opon ciężarowych – inne czynniki

Poza podziałem dotyczącym typu nawierzchni, należy uwzględnić kilka innych czynników, mających wpływ na żywotność opon. Pozostałe czynniki to:
    Nośność
    Liczba osi pędnych
    Liczba osi skrętnych
    Indeks prędkości
    Ciśnienie

Producenci nie zawsze udostępniają wyczerpujące zestawiania dotyczące powyższych czynników. W ten sposób niekiedy nie mogą być one brane pod uwagę przy doborze właściwych opon.

Wyjaśnijmy na przykładzie, jak wymaganie stawiane ogumienie determinuje jego parametry, kształtując kolejne podziały:

   Odpowiednia opona zamontowana w pojeździe wykonującym specjalne zadania będzie (w zależności od dopuszczalnego limitu prędkości i odpowiedniego ciśnienia) pozwała na podwyższenie lub obniżenie ładowności pojazdu.  

    Istotna jest też kwestia związana z ochroną środowiska. Dyrektywy unijne wymuszają na producentach konstruowanie silników o coraz bardziej restrykcyjnych normach czystości spalin.  Pomiędzy producentami trwa (najczęściej marketingowa) wojna o wielkość kabin. Za sprawą tego konfliktu wzrósł nacisk masy na przednią oś. Branża oponiarska musiała odpowiedzieć przygotowaniem opon o podwyższonym indeksie nośności, przeznaczonym dla nowych rodzajów ciężarówek. W szczególności pojazdów wyposażonych w SCR – system oczyszczania spalin przy pomocy mocznika.

Producenci, którzy w tym roku wprowadzili na rynek opony o podwyższonym indeksie nośności to m.in.: Bridgestone i Continental. Firmy posiadają w ofercie takie same opony, różniące się jedynie indeksem nośności.

Kupując oponę do samochodu ciężarowego, aby uniknąć pomyłki, warto zawsze sprawdzić indeks nośności.