Zadzwoń, wypełnij
formularz kontaktowy
lub napisz do nas
opony@auto-opona.pl
505 450 918
» Aktualności » Etykiety na opony

Etykiety na opony

Wprowadzenie i kryteria

Unia Europejska chce aby konsumenci otrzymali ustandaryzowany zestaw informacji dotyczących zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Dlatego też zdecydowała o wprowadzeniu obowiązkowych oznaczeń na wszystkich nowych oponach. Od listopada 2012 r. wszystkie opony sprzedawane w Europie będą musiały posiadać wyszczególnione w rozporządzeniu UE oznaczenia.

Oznaczenia te mają informować konsumentów o podstawowych parametrach opon, tak by pomóc im w wyborze.

Jak czytać oznaczenia?

 Etykieta opony wzor
Projekt etykiety

 


 Opory toczeniaOpory toczenia (zużycie paliwa)

Obniżanie zużycia paliwa jest istotne zarówno dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery jak i obniżania kosztów utrzymania pojazdów. Wyszczególniono oceny od A (zielona) do G (czerwona). Różnice między ocenami to zmniejszenie lub zwiększenie zużycia paliwa od 0,10 do 0,15 litra na 100 kilometrów w samochodzie ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km.


 PrzyczepnośćPrzyczepność na mokrej nawierzchni (droga hamowania)

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów).

Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania.


 HalasHałas (generowanie hałasu zewnętrznego)

To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona.

 

Co jeszcze należy brać pod uwagę wybierając nowe opony?


Nowa etykieta na opony wyróżnia trzy podstawowe informacje, lecz wybierając nowe opony należy również kierować się dodatkowymi kryteriami, takimi jak:

- Odporność na aquaplaning

- Stabilność prowadzenia

- Właściwości jezdne i kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach

- Trwałość i wytrzymałość

- Hamowanie na suchych nawierzchniach

- Właściwości jezdne w warunkach zimowych

Oprócz informacji wymienionych w nowych oznaczeniach istnieje przynajmniej 11 czynników uwzględnianych w testach opon, w tym:



Przed zastosowaniem danej opony w nowym modelu samochodu, producenci stawiają przed dostawcami opon bardzo wysokie wymagania w wyżej wymienionych kryteriach.

Ponadto, ogólnodostepne testy opon także biorą te czynniki pod uwagę, dzięki czemu wciąż stanowią znakomite, niezależne źródło informacji dotyczące sprawowania się opon w niemal każdych warunkach.

Uwaga:

Faktyczne oszczędności paliwa oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w znacznym stopniu zależą od zachowania kierowców, a zwłaszcza od następujących czynników:

- ekologicznego prowadzenia pojazdu, które może znacznie przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa,

- ciśnienia w oponach, które powinno być regularnie sprawdzane w celu zapewnienia lepszej optymalnej na mokrej nawierzchni i optymalnej efektywności paliwowej,

- ścisłego przestrzegania bezpiecznej odległości między pojazdami.

 


Official EU Commission website: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm

wikipedia.org: http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_label

za; www.uniroyal.pl