Jak czytać oznaczenia opon? Rozszyfrowujemy tajemnice kodów

Oznaczenia opon samochodowych

Wybór odpowiednich opon do naszego pojazdu jest kluczowy nie tylko dla komfortu, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa jazdy. Oznaczenia na oponach dostarczają nam szeregu informacji, które pomagają w dokonaniu najlepszego wyboru. Jak jednak czytać te wszystkie symbole, liczby i litery? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytania: jak czytać oznaczenia opon? Co oznaczają poszczególne oznaczenia na oponie?

Oznaczenia na oponach

  1. Rozmiar
  2. Wskaźnik zużycia
  3. Ostrzeżenie o niebezpieczeństwie w przypadku niezastosowania się do zaleceń producenta
  4. Maksymalne dostępne obciążenia
  5. Model opony
  6. Liczba warstw oraz rodzaj sznurka ramy opony
  7. Stopień jakości opon zgodny z normą amerykańską
  8. Opona bezdętkowa
  9. Kierunek obrotu opony
  10. Symbol zgodności z normą amerykańską
  11. Data produkcji
  12. Symbol zgodności z normami europejskimi
  13. Liczba certyfikatów
  14. Znak towarowy
  15. Kraj produkujący
  16. Rozmiar
  17. Indeks nośności (91) i indeks prędkości (V)
  18. Opona o konstrukcji radialnej
Oznaczenia na oponach

Producent

Nazwa producenta opony jest pierwszym i jednym z najważniejszych oznaczeń. Informuje ona nie tylko o firmie odpowiedzialnej za produkcję ogumienia, ale także może świadczyć o standardach jakościowych, innowacyjności technologicznej oraz ogólnym doświadczeniu w produkcji opon. Wybór marki często wpływa na decyzję zakupową, kierując się renomą producenta.

Rozmiar

Rozmiar opony jest jednym z najważniejszych parametrów, który musimy znać przy wyborze nowego ogumienia. Oznaczenie rozmiaru zazwyczaj składa się z ciągu liczb i liter, takich jak 205/55R16, gdzie każdy element ma swoje znaczenie. Pierwsza liczba (205) wskazuje szerokość opony w milimetrach. Druga liczba (55) to stosunek procentowy wysokości boku opony do jej szerokości, określany mianem profilu opony. Litera „R” oznacza, że opona jest radialna, co jest obecnie standardem konstrukcji. Ostatnia liczba (16) wskazuje średnicę felgi, na którą przeznaczona jest opona, podaną w calach.

Indeks nośności

Indeks nośności opony, określony numerem, np. 91, wskazuje maksymalne obciążenie, jakie opona może bezpiecznie udźwignąć. Jest to informacja krytyczna dla bezpieczeństwa, szczególnie przy wyborze opon do pojazdów ciężarowych lub do przewozu ciężkich ładunków.

Najczęściej Spotykane Indeksy Nośności

IndeksNośność (kg)IndeksNośność (kg)
6025081462
6125782475
6226583487
6327284500
6428085515
6529086530
6630087545
6730788560
6831589580
6932090600
7033591615
7134592630
7235593650
7336594670
7437595690
7538596710
7640097730
7741298750
7842599775
79437100800
80450101825
102850

Indeks prędkości

Indeks prędkości, reprezentowany przez literę, np. V, określa maksymalną prędkość, przy której opona zachowuje swoje właściwości bezpiecznej eksploatacji. Wybór opony z odpowiednim indeksem prędkości jest istotny dla zachowania właściwości jezdnych pojazdu przy wyższych prędkościach.

Najczęściej Spotykane Indeksy Prędkości

IndeksNośność (kg)
B50
C60
D65
E70
F80
G90
J100
K100
L120
M130
N140
P150
Q160
R160
S180
T190
U200
H210
V240
W270
Y300
(Y)>300

Oznaczenia dotyczące montażu

Niektóre opony posiadają specyficzne oznaczenia dotyczące prawidłowego montażu, takie jak kierunek obrotu, co ma wpływ na właściwości jezdne i bezpieczeństwo.

Homologacja

Homologacja opony świadczy o tym, że produkt spełnia określone normy i został zatwierdzony do użytku. Oznaczenia te mogą dotyczyć zarówno norm europejskich, jak i specyficznych wymagań producentów pojazdów.

KodKrajKodKraj
E1NiemcyE26Słowenia
E2FrancjaE27Słowacja
E3WłochyE28Białoruś
E4HolandiaE29Estonia
E5SzwecjaE31Bośnia i Hercegowina
E6BelgiaE32Łotwa
E7WęgryE34Bułgaria
E8CzechyE36Litwa
E9HiszpaniaE37Turcja
E10SerbiaE39Azerbejdżan
E11Wielka BrytaniaE40Macedonia
E12AustriaE43Japonia
E13LuksemburgE45Australia
E14SzwajcariaE46Ukraina
E16NorwegiaE47RPA
E17FinlandiaE48Nowa Zelandia
E18DaniaE49Cypr
E19RumuniaE50Malta
E20PolskaE51Korea Południowa
E21PortugaliaE52Malezja
E22RosjaE53Tajlandia
E23GrecjaE56Czarnogóra
E24IrlandiaE58Tunezja
E25ChorwacjaE62Egipt

Rant ochronny

Rant ochronny na oponie to element zaprojektowany w celu ochrony felgi przed uszkodzeniami, np. podczas parkowania przy krawężniku. Jest to szczególnie ważne w oponach o niskim profilu.

DOT

Kod DOT na oponach to kluczowe oznaczenie, które dostarcza informacji o dacie produkcji ogumienia. Skrót DOT pochodzi od angielskiego Department of Transportation, co oznacza Departament Transportu – amerykańską federalną agencję odpowiedzialną za regulacje dotyczące bezpieczeństwa transportu. Kod składa się zwykle z czterech cyfr, gdzie pierwsze dwie oznaczają tydzień, a ostatnie dwa – rok produkcji opony. Na przykład kod 2219 wskazuje, że opona została wyprodukowana w 22. tygodniu roku 2019. Znajomość tej daty jest niezwykle ważna, ponieważ opony, nawet nieużywane, z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Eksperci zalecają, by nie korzystać z opon starszych niż 5-6 lat od daty ich produkcji, niezależnie od ich stanu wizualnego. Dlatego sprawdzenie kodu DOT jest jednym z pierwszych kroków, które należy podjąć przy zakupie nowych opon lub ocenie stanu obecnie używanych.

Wskaźnik zużycia

Wskaźnik zużycia, znany również jako TWI (Tread Wear Indicator), to małe występy znajdujące się w rowkach bieżnika opony. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie kierowcom łatwo zauważalnego sygnału o stopniu zużycia bieżnika opony. Gdy powierzchnia bieżnika zrówna się z poziomem tych występów, oznacza to, że głębokość bieżnika osiągnęła minimalny, bezpieczny limit wynoszący zazwyczaj 1,6 mm. W takim przypadku opona powinna zostać jak najszybciej wymieniona na nową, aby zapewnić odpowiednią przyczepność i bezpieczeństwo podczas jazdy.

Ciśnienie

Oznaczenia dotyczące maksymalnego ciśnienia w oponie są kluczowe dla prawidłowej eksploatacji i zapewnienia optymalnej przyczepności oraz wydajności paliwowej.

Wzmocnienia

Oznaczenia wzmocnień, np. XL (Extra Load), informują o dodatkowych właściwościach opony, zwiększających jej trwałość i nośność, co jest istotne przy wyborze opon do pojazdów ciężko obciążonych.

Run Flat

Technologia Run Flat to innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie ogumienia, pozwalające na kontynuowanie jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia w oponie. Opony Run Flat zostały zaprojektowane tak, aby mogły utrzymać pojazd w ruchu na dystansie do około 80 kilometrów po przebiciu, zazwyczaj z maksymalną prędkością do 80 km/h. Dzięki specjalnej konstrukcji ścian bocznych, opona zachowuje swoją stabilność i pozwala na bezpieczne dotarcie do warsztatu lub miejsca, gdzie możliwa jest wymiana na nową.

SkrótMarka
ZPS (Zero Pressure System)Yokohama
TRF (Toyo Run Flat)Toyo
XRP (eXtended Run-Flat Performance)Kumho
SSR (Self-Supporting Runflat)Continental
SSRF (Self-Supporting Run Flat)Pirelli
RFT (Run Flat Tyre)Bridgestone
PAX i ZP (Zero Pressure)Michelin
HRFS (Hankook RunFlat System)Hankook
EMT (Extend Mobility Tire)Goodyear
DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)Dunlop

Homologacje marek samochodowych

Specjalne oznaczenia, np. MO (Mercedes Original), wskazują na opony, które zostały specjalnie zatwierdzone przez producentów pojazdów do użytku w ich modelach.

Oznaczenia M+S i 3PMSF

Oznaczenia M+S (Mud and Snow, czyli Błoto i Śnieg) oraz 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake, symbolizujący trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu) to kluczowe wskaźniki, informujące o przystosowaniu opon do trudnych warunków zimowych.

Opony oznaczone symbolem M+S zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić lepszą trakcję i bezpieczeństwo na drogach pokrytych błotem pośniegowym oraz śniegiem. Oznaczenie to jest szeroko stosowane w oponach zimowych i całorocznych, sugerując ich uniwersalność i zdolność do radzenia sobie w niskich temperaturach oraz na śliskiej nawierzchni.

Z kolei symbol 3PMSF, przedstawiający trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu, jest bardziej restrykcyjnym oznaczeniem. Wskazuje on, że opona przeszła szczegółowe testy wydajności na śniegu i spełnia określone normy dotyczące przyczepności. Oznaczenie 3PMSF jest gwarancją, że opona zapewnia optymalne parametry jazdy w trudnych warunkach zimowych, oferując znacząco lepszą przyczepność i skrócenie drogi hamowania na śniegu w porównaniu do opon bez tego symbolu.

Oznaczenia UTQG

Uniform Tire Quality Grading (UTQG) to system oceny jakości opon, stosowany głównie w USA, obejmujący trwałość bieżnika, przyczepność i odporność na temperaturę.

Oznaczenia wyglądu boku opony

Oznaczenia wyglądu boku opony, często określane jako oznaczenia boczne, dostarczają szeregu istotnych informacji dotyczących specyfikacji i charakterystyki opony. Na boku opony można znaleźć nie tylko podstawowe dane, takie jak rozmiar, indeks prędkości czy indeks nośności, ale również informacje dodatkowe, które mogą mieć wpływ na wybór opony.

Etykieta informacyjna

Etykieta informacyjna na oponach, wprowadzona przez Unię Europejską, to narzędzie mające na celu ułatwienie kierowcom porównywania opon pod względem kluczowych parametrów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *